Witamina D

Pewnie już w szkole podstawowej lub od rodziców słyszałeś, że aby mieć zdrowe kości i silne zęby, należy spożywać witaminę D. Jest ona ważnym budulcem, ponieważ bierze udział w regulacji gospodarki wapniowo-fosforanowej, a także mineralizacji tkanki kostnej. Przy jej zbyt małej ilości w organizmie dochodzi do zaburzeń wchłaniania wapnia i fosforu.

Niedobór witaminy w różnym wieku może doprowadzić do konkretnych konsekwencji. U dzieci prowadzi do krzywicy, a u dorosłych do rozmiękczania kości (osteopenii i osteoporozy), co skutkuje zaburzeniem mineralizacji macierzy kostnej, dlatego zapewnienie homeostazy wymaga podawania tej witaminy przez całe życie.

Witamina D może także zapobiec nadciśnieniu tętniczemu oraz chorobom serca – jej suplementacja pozwala obniżyć ciśnienie skurczowe i rozkurczowe. Jest odpowiedzialna za utrzymanie dobrego cholesterolu HDL, dzięki czemu zapobiega rozwojowi miażdżycy, udarowi i zawałowi serca. Działa również stymulująco na rozwój insuliny, co prowadzi do prawidłowego stężenia glukozy we krwi i zapobiegnięciu cukrzycy typu 2.

Układ odpornościowy oraz immunologiczny także są wdzięczne za dostarczanie organizmowi odpowiedniej dawki witaminy D. Powoduje ona, że jesteśmy bardziej odporni na przeziębienia oraz choroby alergiczne, takie jak: katar sienny czy astma oskrzelowa. Ponadto, u osób z większym stężeniem witaminy D we krwi zaobserwowano zdolność do szybszego odchudzania, ponieważ jest ona razem z wapniem odpowiedzialna za obniżenie produkcji kortyzolu, który przyczynia się do odkładania tkanki tłuszczowej w okolicach pasa. Poza tym jej odpowiedni poziom pozwala na wytwarzanie większej ilości leptyny, która „informuje” mózg, że jesteśmy najedzeni.

Witamina D ma również zbawienne działanie na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego – pozwala na utrzymanie dobrego samopoczucia zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, kiedy często dopada nas charakterystyczne przygnębienie i uczucie zmęczenia. Warto również podkreślić, że witamina D jest niezbędna kobietom w czasie ciąży, ponieważ jest współodpowiedzialna za urodzenie silnego dziecka.

Witaminę D można pozyskać w sposób naturalny w okresie letnim wystawiając swoje ciało na działanie promieni słonecznych ok. 20-30 minut każdego dnia. Oprócz tego bardzo dobrym źródłem jest tran będący rozwiązaniem dla osób, które nie są aktywne fizycznie – wystarczy regularna dzienna dawka ok. 15-20 ml. Większe zapotrzebowanie mają sportowcy, którzy potrzebują ok. 5000-7000 jednostek witaminy D3 z dodatkiem witaminy K2. Można ją również dostarczyć organizmowi spożywając tłuste ryby morskie, takie jak śledź, łosoś norweski i makrela. Alternatywą jest zakup suplementów w postaci tabletek dostępnych w aptekach, ale w takim przypadku należy stosować się do zaleceń umieszczonych przez producenta na ulotce.



Fatal error: Call to undefined function my_loader() in /home/klient.dhosting.pl/cs15784982/aptekipodlasie.pl/public_html/wp-content/themes/starter-1/footer.php on line 35