Wpływ snu na zdrowie

Czy zastanawiałeś się kiedyś, ile godzin w ciągu dnia przeznaczasz na sen? Czy wiesz, że jego ilość w znacznym stopniu przekłada się na wszelkie aktywności, które są naszym udziałem w ciągu dnia? Niestety, coraz częściej tempo naszego życia i potrzeba bycia w gotowości nawet przez 24 godziny na dobę sztucznie zagłusza naszą pierwotną potrzebę regularnego snu.

Sen wspomaga wiele funkcji fizjologicznych oraz psychologicznych, dlatego warto poświęcić na niego co najmniej 7 godzin w ciągu doby. Inaczej może to skutkować wystąpieniem niekorzystnych następstw ujawniających się zarówno w naszym mózgu, jak i ciele. Zdrowy sen pozwala zaoszczędzić energię i odświeżyć umysł oraz zdolności pamięciowe. Ma również korzystny wpływ na pracę układu odpornościowego – komórki nerwowe kurczą się nieznacznie podczas snu, dzięki czemu zwiększają się przestrzenie między neuronami. Proces ten ułatwia krążenie otaczającego je płynu i przy okazji pomaga usunąć toksyny zakłócające pracę mózgu.

Badania laboratoryjne wskazują również, że brak snu może powodować ryzyko wystąpienia otyłości i cukrzycy. Jest to związane ze zmianami dotyczącymi metabolizmu glukozy, zwiększeniem łaknienia, a także obniżonym wydatkiem energetycznym. Pierwszy problem wynika z gorszej tolerancji glukozy oraz podwyższonego stężenia kortyzolu we krwi. Aby go rozpoznać, można zmierzyć na czczo stężenie glukozy oraz insuliny – jeżeli wartości będą wysokie, oznacza to, że nastąpiło w organizmie zaburzenie metabolizmu glukozy. Nieprawidłowa tolerancja glukozy jest czynnikiem ryzyka wystąpienia cukrzycy typu 2.

Krótki okres snu niekorzystnie wpływa także na BMI, czyli wskaźnik masy ciała, który może znacząco się podwyższyć. Niedobory snu powodują zmiany w wydzielaniu hormonów wpływających na poczucie głodu. Obniża się stężenie leptyny, a zwiększa greliny, co powoduje nasilenie się głodu. Ponadto przy krótszym śnie zwiększa się czas, który możemy przeznaczyć na jedzenie i picie. Również badania potwierdzają, że jest to jeden z czynników wpływający na otyłość.

Trzeci problem związany z niedoborem snu to obniżenie wydatku energetycznego. Oznacza to, że osoby śpiące mniej w ciągu doby niż jest to zalecane są również mniej aktywne fizycznie. Nie od dziś wiadomo, że na sprawność fizyczną składa się nie tylko sam trening i odpowiednia dieta, ale również regeneracja, której sen jest głównym punktem.

Warto mieć wszystkie powyższe niedogodności naszego organizmu na uwadze i w razie wystąpienia niektórych z nich zadbać o odpowiednią dawkę snu, która pomoże nam realizować się w ciągu dnia zarówno w pracy, jak i na treningu czy w domu. Pomocne w tym będą również pewne nawyki, które warto w sobie wyrobić, np. wyłączenie komputera lub telewizora i zajęcie się czytaniem książki lub przygotowaniem relaksacyjnej kąpieli z aromatycznymi olejkami na godzinę przed zaśnięciem, powstrzymanie się od spożywania ciężkostrawnych posiłków na ok. dwie godziny przed snem, a także wietrzenie pomieszczeń, w których przebywamy.


logo
 
Jesteśmy na Google+
Google+